هفت درس از ارتباطات اجتماعی

 

● در این جا هفت نکته ساده آورده‌ایم که برای بهبود مهارت‌های ارتباط اجتماعی موثر و مفید هستند:
۱) گوش‌دادن را یاد بگیرید. خوب گوش دادن از مبانی ارتباطات اجتماعی مناسب است. دقت کنید که اول تمامی سخنان طرف مقابل را بشنوید و کاملاً از چند و چون آن آگاه شوید، سپس قضاوت کنید.
۲) شتاب‌زده قضاوت نکنید. اگر درست بلافاصله پس از شنیدن حرف‌های طرف مقابل نتیجه‌گیری کنید، قضاوت درستی انجام نداده‌اید. پس از اتمام سخنان او، فکر کنید و روی دیگر سکه را هم در نظر آورید.
۳) کمی فکر کنید سپس پاسخ مخاطب خود را بدهید. هنگامی که طرف صحبت از شما نظر می‌خواهد، فوراً جواب ندهید. ابتدا حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید را سبک سنگین کنید بعد نظرتان را اعلام نمایید.
۴) هیچ وقت فکر نکنید که کاملاً حق با شماست و آنچه می‌گویید درست است. گاهی اوقات هم «شما» اشتباه می‌کنید و هیچ ایرادی هم ندارد. نکته اینجاست که اشتباهتان را بپذیرید و نقطه ضعف را به درستی بشناسید.
۵) مراقب باشید که وقتی با کسی صحبت می‌کنید و به حرف‌هایش گوش می‌دهید، حواستان پرت نشود و در خیالات خود غرق نشوید. این رفتار در واقع یک جور بی احترامیست و بعضی افراد از آن ناراحت و آزرده‌خاطر می‌شوند.
۶) اگر طرف صحبت شما جمله‌ای می‌گوید که آن را به درستی نمی‌شنوید یا معنایش را درک نمی‌کنید، از او بخواهید که دوباره حرفش را تکرار کند. این کار خیلی بهتر از آنست که براساس حدس و گمان جمله او را کامل کرده یا درباره معنایش بیندیشید.
۷) بدانید که هنگام صحبت‌کردن بدن شما نیز در کنار زبانتان حرف می زند. پس در موقع سخن گفتن حرکات بدنتان را مراقب کنید و اگر می‌بینید که بدن شما به درستی و بازبانی مناسب صحبت نمی‌کند، تمرین کنید و با صحبت‌کردن جلوی آینه «زبان بدن» را بهبود بخشید.
مهارت‌های ارتباطی در طی زمان و فقط و فقط با تمرین مهارت‌ها بهبود پیدا می‌کند و به راحتی میسر نمی‌گردد. مقوله هنر برقراری ارتباطات موثر در بحث هوش هیجانی و هوش اجتماعی جای می‌گیرد و می‌تواند یک انسان ضداجتماعی و نا به هنجار را به فردی نوع‌دوست، مسلط بر نفس، خوددار و در عین حال قاطع و مصمم تبدیل کند.

/ 0 نظر / 15 بازدید